>>Het Vitaliteitbeleid van... The Communication C...

 

Het Vitaliteitbeleid van... The Communication Company uit Breda

13-06-2015

Het Vitaliteitbeleid van... The Communication Company uit Breda

Om een goed beeld te kunnen krijgen hoe organisaties hun vitaliteitbeleid voeren, als dat er al is, heeft Ninus afgelopen maanden contact opgenomen met een tal van kleine, middelgrote en grote organisaties. Feit is, dat er in veel organisaties veel geld wordt verspild en de aandacht voor een adequaat vitaliteitbeleid mager tot zeer mager is. Met alleen het leveren van aanbod -een stukje fruit in de kantine, een hardloopcursus en een lezing door een oud-topsporter bijvoorbeeld- wordt het gros van de mensen binnen een organisatie niet fitter, niet stressbestendiger en gaat het verzuimcijfer zeker niet naar beneden.

Een vitaliteitbeleid is wel degelijk een zeer uitdagend en complex stuk voor met name HR. Ninus pleit voor een dynamisch beleid, waar nu in bijna alle gevallen een statisch beleid wordt gevoerd.
En de aandacht zou geïndividualiseerd moeten worden, waar nu met een centraal standaardprogramma wordt gewerkt. Ninus vindt dat de mens binnen de organisatie centraal zou moeten staan in plaats van een aangeboden programma, waar iedereen onderworpen wordt aan dezelfde trainingen, oefeningen of informatieverstrekking.
De één gaat zichtbaar (en soms meetbaar) beter in z'n vel zitten bij het volgen van een cursus om zijn kennis te vergroten. Een ander is eer gebaat bij een coach om bijvoorbeeld het bewustzijn met betrekking tot een leefstijl te vergroten. Weer een ander heeft behoefte aan extra thuiswerkuren.

Er zijn organisaties in Nederland die het 'goed voor elkaar hebben'. Weinig verzuim, hoge produktiviteit, veel plezier en goede onderlinge samenwerking en communicatie waar Ninus graag aandacht aan besteedt.

The Communication Company uit Breda bijvoorbeeld is zo'n organisatie. Eenmaal binnen, voel je de fijne sfeer, zie je de vrolijke gezichten en is het pand een mooie afspiegeling van de openheid die er heerst. Brabant op z'n... Breda's! Met dank aan Cees Faes, CEO.

Vitaliteit voor mij betekent het hebben van een overschot aan energie. Fysiek maar vooral ook mentaal. Voor een creatief bureau als The Communication Company (TCC) is dat van levensbelang. Je moet fris en opgeladen zijn in je hoofd om slimme ideeën te kunnen bedenken. Om dat bij TCC te borgen, is ons HR-beleid gebaseerd op twee ‘Upward Spirals’; de kern van ons vitaliteitsbeleid.
De eerste luidt; ‘Als je doet wat je leuk vindt, word je er vanzelf goed in en als je doet waar je goed in bent, vind je het vanzelf leuk'. De meeste beoordelingsgesprekken bij de meeste bedrijven zijn vrij eenzijdig; heb je je werk goed gedaan? Aan de vraag of mensen hun werk wel leuk vinden wordt meestal voorbij gegaan, maar dat is nou juist de basis voor eventuele verbetering. In ons vak werken veel mensen die het 'werken bij een reclamebureau' bijna zien als een cool mode-accessoire. De echte gekheid met ons vak ontbreekt en uiteindelijk leidt dat nergens toe. Reclame is het leukste vak dat er is, ik kan het op geen enkele manier nog leuker maken. We selecteren dus vooral op de aanwezigheid voor die passie; dat zijn de mensen die hier carrière maken. Letterlijk; de hele directie van TCC bestaat uit mensen die hier ooit als stagiaire begonnen zijn.

De tweede spiral luidt: ‘Omdat we de beste mensen hebben, hebben we de mooiste klanten. En omdat we de mooiste klanten hebben kunnen we de beste mensen krijgen’. Daarom kiezen we heel zorgvuldig de klanten waar we voor willen werken. Opdrachtgevers die stimuleren, succes met ons delen, maar ook goed kunnen beargumenteren waarom ze bepaalde concepten afkeuren. ‘Jaaa, ik weet t niet, het spreekt mij gewoon niet zo aan’ zijn dodelijke woorden voor een creatief die net met veel vuur z’n geesteskind heeft gepresenteerd. Bij TCC werken we voor opdrachtgevers als Interpolis, Jupiler en Mora; allemaal teams waar het oprecht leuk mee samenwerken is. Zij zijn de belangrijkste reden waarom we elke week tientallen sollicitatiebrieven krijgen.

Ons vitaliteitsbeleid is dus niet gestoeld op (zeker wel belangrijke) zaken als gezonde voeding of genoeg bewegen. Dat vind ik een persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen. Bij ons draait het collega’s en klanten; by far de belangrijkste energiebronnen voor een vitaal brein.

- Cees Faes - CEO TCC -

De visie van Faes op het vitaliteitbeleid is goed gegrond. Het wel niet per definitie zeggen dat deze visie geschikt is voor álle organisaties. Daar werken andere mensen, wellicht met een andere gemiddelde leeftijd, andere gewoontes en gedragingen en andere behoeftes.

Mocht u moeite hebben met het vinden van een passend beleid, laat u dan eens onafhankelijk adviseren. Neem contact op met Ninus voor een vrijblijvende kennismaking.

Invouwen